Új győztes, megható utolsó pillanat, rengeteg kitartó versenyző – véget ért a Kékszalag
Balatonfüred, 2019. július 20. – Új győztest avattak a Kékszalagon: a verseny Racing Django katamarán Petrányi Zoltán kormányzásával lett az első. A vitorlásversenyen 561 hajó legénysége indult és 269 ért célba a rendkívül gyenge szélben a 48 órás határidőn belül. A rendező Magyar Vitorlás Szövetség szerint a sportszerűség Kékszalagja volt az idei, mivel rengeteg hajós még a szabályokban lefektetett limitidőtől függetlenül is igyekezett beérni a célba, ráadásul egy megható utolsó pillanat is kiemelte a versenyzők sportszerűségét.
Összesen 561 hajó nevezett a csütörtökön reggel indult 51. Kékszalag Nagydíjra és a szombat reggel 9 órakor lejáró határidőn belül 269 csapat futott be a balatonfüredi célba. A Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távon megrendezett versenyt a Racing Django katamarán nyerte Petrányi Zoltán kormányzásával. A Racing Django 15 óra 37 perc alatt ért célba. A második helyen a Kaiser Kristóf vezette MKB-Extreme Sailing Team ért be, a harmadik pedig a PreVital lett a 13-szoros győztes Litkey Farkassal a kormánynál.
A vitorlázók idén rendkívül gyenge szélben vitorláztak Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyén, ezt jelzi, hogy a rekordidőt tartó Opel Fifty-Fifty 7 óra 13 perces, a tavalyi, szintén gyenge szeles versenyben győztes svájci Safram 12 óra 40 perces idővel vitorlázta körbe a Balatont.
Megható pillanat a sportszerűség és kitartás Kékszalagján
„Az idei Kékszalag a kitartásról és a sportszerűségről szólt. Hasonlóan szélcsendes időjárásra régen nem volt példa, ehhez képest mégis nagyon sokan teljesítették a távot. Sok legénység a végletekig elment” – értékelte a verseny Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára, aki egyúttal gratulált minden indulónak és győztesnek.
Az abszolút győztes Racing Django legénysége egy megható pillanattal is emlékezetessé tette az idei Kékszalagot, amikor az utolsóként szombat reggel 8 óra 46 perckor befutó Sunset nevű hajó legénységét pezsgővel várta a célvonalnál, majd a hajóra átszállva közösen ünnepelték a verseny végét.
“Minden megbecsülésem azoké a vitorlázóké, akik teljesítették a távot, akár 48 órát, vagy még annál is többet a vízen töltve. Fontosnak tartom, hogy a Kékszalag az összes résztvevő hajóról szóljon, ne csak az élmezőnyről. Ezért döntöttünk úgy, hogy a limitidőn belül beérkező utolsó hajót a csapatunk köszönti a befutónál” – mondta Petrányi Zoltán, az új Kékszalag-győztes Racing Django kormányosa.
Közel azonos sebesség, komoly küzdelem
A győztes kormányos azt is elmondta, hogy ez volt az első Kékszalag, ahol saját tulajdonú katamaránnal állt a rajthoz. “A kezdetektől esélyesnek tartottuk magunkat a dobogóra ebben a rendkívül profi és felkészült mezőnyben, ahol a katamaránok sebessége közel azonos. Komoly küzdelem volt, méltó ellenfelekkel. Úgy gondolom, hogy győzelmünket kiemelkedő széltaktikánknak, a csapat tudásának, tapasztalatának és kiváló együttműködésének köszönhetjük” – tette hozzá a Racing Django kormányosa.
Egytestű a katamaránok előtt
Az abszolút értékelésben ötödik lett a Király Zsolt kormányozta Raffica nevű Libera. A trapézos hajó a befutónál több katamaránt is megelőzött, ezzel megnyerte az egytestű hajók versenyét. Az idei Kékszalagot 16 óra 22 perc alatt teljesítő Raffica egyébként nemzetközi szinten is sikeres, idén például győzelmet aratott a genfi tókerülőn, a Bol d’Or Mirabaud versenyen, az egytestűek osztályában.
Díjözön a sportolóknak
A Magyar Vitorlás Szövetség a szombat esti balatonfüredi díjátadó ünnepségen számos díjat ad át a Kékszalag versenyzőinek. Az abszolút értékelés szerinti győztese, a Racing Django legénysége a több, mint 200 éves múlttal rendelkező Herendi Porcelánmanufaktúra különleges porcelánkupáját kapja meg. Emellett a több, mint 30 hajóosztály nyertese és helyezettjei, a legjobb női kormányos, a legjobban navigáló hajó is elismerésben részesül.
A turizmus szempontjából sem mellékes
Az MVSz főtitkára beszélt arról is, hogy a Kékszalag, mint verseny iránti érdeklődés az idén is felülmúlta a várakozásokat. Az egész napos élő televíziós közvetítésnek köszönhetően még többen kerülhettek közel a vitorlázáshoz, mint sporthoz, ezen keresztül pedig a Balatonhoz. Holczhauser András szerint “a Kékszalag azért is a Balaton ünnepe, mert hozzájárul a balatoni turizmus és idegenforgalom fejlődéséhez”.
Petrányi Zoltán, a Racing Django kormányosa
Fotó: Cserta Gábor / MVSz
Az abszolút győztes Racing Django
Fotó: Cserta Gábor / MVSz
A Raffica katamaránokat megelőzve lett a leggyorsabb egytestű hajó
Fotó: Cserta Gábor / MVSz
A Herendi Porcelánmanufaktúra kupáit emelhetik a magasba a győztesek
Fotó: Kiss Attila / MVSz
A Kékszalagról
A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő, és a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A versenyt az a hajó nyeri, amelyik a Balatont leggyorsabban vitorlázza körbe. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egybeírjuk, és Kékszalag néven évente rendezik meg. A balatonfüredi rajttól az ugyancsak itt elhelyezkedő célig légvonalban 155 kilométert kell megtenni, erre 48 óra áll a hajósok rendelkezésére. A távot évről évre közel 600 hajó, mintegy 3.000 profi és amatőr sportoló teljesíti.
A Magyar Vitorlás Szövetségről
Az 1929-ben alakult Magyar Vitorlás Szövetség a tagegyesületek szervezete, az egyes vitorlázók egyesületi tagságukon keresztül válnak a sportág részévé. A szövetségnek 140 tagszervezete van, amelyen belül közel négyezer engedéllyel rendelkező sportoló versenyez. Magyarország tavain a tagegyesületek évente összesen több mint kétszáz vitorlás versenyt rendeznek. A versenyzők 50-55 különböző kategóriában, hajóosztályokban mérkőzhetnek az országos bajnoki címekért. A magyar vitorlázás aktívan kapcsolódik a nemzetközi versenyélethez is. A Balatonon évente négy-hat alkalommal kerül sor különféle hajóosztályokban világ és Európa-bajnokságokra, Európa Kupa futamokra.